مقیسه با اشاره به دستاوردهای اولین دوره برپایی این نمایشگاه و خروجی آن می‌گوید: مهمترین دستاورد دوره قبل را می توان شکل گیری مجمع رصتا عنوان کرد که همه دور هم جمع شدند و یک سال حضور مداوم و مستمر آنها را در ساترا شاهد بودیم و تعداد برنامه هایی که در این مدت تولید شده چند برابر سال قبل است.

 شکل‌گیری مجمع رصتا؛ مهمترین دستاورد نمایشگاه نخست/ ثبت‌نام ۱۳۵ رسانه

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری دومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر ایران «رصتا» با حضور سعید مقیسه رییس ساترا و صادق افراسیابی معاون امور کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی در محل سازمان ساترا برگزار شد.

مقیسه در ابتدای سخنان خود گفت: امسال دومین جشنواره رصتا را برگزار می کنیم که مخفف رسانه های صوت و تصویر است. دوره نخست این نمایشگاه سال گذشته برگزار شد و امسال دومین دوره آن از ۱۰ تا ۱۳ دی‌ماه در مصلی تهران پذیرای سکوهای مجوزدار از ساترا و ‌شرکت های مرتبط خواهد بود. افتتاحیه این نمایشگاه ۱۰ صبح ۱۰ دی ماه و اختتامیه نیز ساعت ۱۵ روز ۱۳ دی ماه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اهداف برپایی این نمایشگاه تصریح کرد: ایجاد همگرایی و هم افزایی بین فعالان و ذی نفعان و حمایت کنندگات رسانه های صوت و تصویر، حمایت های مادی و معنوی از رسانه های صوت و تصویر فراگیر، ایجاد فرصت برای رسانه های مربوطه، برقراری ارتباط مستقیم مخاطبان با مسئولان، ارتباط با متخصصان حوزه رسانه، شناسایی ظرفیت های بالقوه و بالفعل فعالین زنجیره ارزش آفرینی رسانه ها، انتقال تجربه و اطلاع رسانی از آخرین دستاوردهای‌ حوزه رسانه، جریان سازی و بسترسازی برای تولید، تبیین و تنویر افکار عمومی نسبت به حقوق کاربران و خانواده ها و همچنین بازاریابی و بازارسازی و عرضه اقتصادی تولیدات به نفع تولیدکنندگان و مشاغل مرتبط با نمایش خانگی از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

مقیسه در ادامه با بیان اینکه از بین ۴۲۳ سکوی دارای مجوز از ساترا، تعدادی حائز شرایط شرکت در نمایشگاه نیستند، تاکید کرد: از بین سکوداران حائز شرایط‌ تا الان ۱۳۵ سکو ثبت نام کردند و از شرکت‌های مرتبط نیز ۸۰ شرکت به صنایع مرتبط به صوت و تصویر فراگیر ربط دارند. علاوه بر آن واحدهای سازمان صدا و سیما مانند مراکز استان ها و واحدهای ساترا و همچنین نهادها و دستگاه های مرتبط در این نمایشکاه غرفه دارند.

رئیس ساترا با بیان اینکه رویدادهایی هم در حاشیه این نمایشگاه داریم به این برنامه های جانبی اشاره کرد و گفت: نشست های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، گفت‌وگوهای صنفی، اجرای برنامه های رادیویی و تلویزیونی و استودیوهای تلویزیونی و رادیویی شامل رادیو نمایشگاه، تست گویندگی و مصاحبه و معرفی رسانه داریم. همچنین به صورت ویژه تالار هوش مصنوعی به همراه مسابقه داریم. امسال نیز مرکز خدمات رسانه افتتاح خواهد شد و تفاهم نامه‌هایی خواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: همچنین جشنواره ای همزمان با نمایشگاه تحت عنوان نخستین جشنواره رصتا داریم که امسال در بخش های شاخص سلامت محتوایی، جامعیت خدمات فنی و جانبی برگزار خواهد شد و بهترین آثار رسیده این جشنواره در چهار بخش؛ جایزه اول: بهترین اثر با شاخص های سلامت محتوا، جایزه دوم به جامعیت فنی، جایزه سوم به بهترین سکوی دارای کنترل والدین و جایزه چهارم به بهترین غرفه نمایشگاه اهدا خواهد شد.

مقیسه درباره حضور پلتفرم‌های اصلی در نمایشگاه یادآور شد: تعداد بالایی از سکوها در نمایشگاه حضور دارند.البته وقتی می‌گوییم سکوهای اصلی، این یک تعریف مبهم است زیرا به لحاظ میزان محتوا تعدادی از پلتفرم ها اصلی و از نظر مخاطبان و کاربران تعداد دیگری اصلی هستند. با این حال اگر بخواهم نام ببرم نماوا و فیلم نت و تماشاخونه حضور دارند ‌و فیلیمو تا الان ثبت نام نکرده است.

وی در پاسخ به پرسش قدس مبنی بر دستاوردهای اولین دوره برپایی این نمایشگاه و خروجی آن گفت: مهمترین دستاورد دوره قبل را می توان شکل گیری مجمع رصتا عنوان کرد که همه دور هم جمع شدند و یک سال حضور مداوم و مستمر آنها را در ساترا شاهد بودیم و نمایندگانشان در شوراهای مختلفی حضور داشتند و در برنامه های صمیمانه آمدند و مشکلاتشان را گفتند و تعداد برنامه هایی که در این مدت تولید شده چند برابر سال قبل است و میزان هم افزایی افزایش پیدا کرده و آمار امسال با سال گذشته قابل مقایسه است و قسمت زیادی از آن حاصل برپایی این نمایشگاه است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره افزوده شدن بخش بین المللی به این نمایشگاه گفت: باید ببینیم آیا حضور میهمانانی از کشورهای دیگر در این نمایشگاه برای ذی نفعان این صنعت آورده ای دارد یا خیر. بخش بین الملل به معنای ارائه محتوای مربوطه است اما اینکه غرفه زده شود و به طور مثال از نهاد تنظیم گر کشور ی مانند پاکستان دعوت کنیم که بیاید؛ باید ببینیم آورده اش برای سکوهای ایرانی چیست. اینکه فقط بخواهیم با آنها آشنا شویم و ببینیم آنجا چه اتفاقاتی دارد می افتد این را داریم و در حال بررسی آن هستیم و نتایج پژوهش ها را هم در سایت قرار دادیم. اما این که خودشان دعوت شوند تا الان مقدور نبوده و ضمن این که اولویتی هم برای ما نداشته و خیلی هم دنبال این نبودیم که به هرقیمیتی شده حضورشان را داشته باشیم چون هدف آوری جدی برایش در نظر نگرفتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.